Activiteiten

Sportmassage

Een sportmassage, regelmatig of incidenteel, kan een duidelijke rol spelen in de verzorging en het herstel van het lichaam. Massage is al een eeuwenoud beproefd middel om de beweeglijkheid te bevorderen en prestaties positief te beïnvloeden. Door het geven van mechanische prikkels (wrijven, kloppen, knijpen, rollen) op het lichaam wordt de doorstroming van het bloed door de onderliggende spieren gestimuleerd. Dit wekt verdere reacties in het lichaam op die vermoeidheid doet verdwijnen, spierpijn en verhardingen in de spieren verlicht, verhoogde spierspanning (tonus) vermindert en opgehoopt vocht en afvalstoffen uit het spierweefsel verwijdert.

Massage voorafgaand aan een sportieve inspanning kan er voor zorgen dat de gemasseerde spieren beter doorbloed raken. Dit kan blessures voorkomen, op eenzelfde manier als een warming-up dat doet: de spieren worden 'opgewarmd' ter voorbereiding op te verrichten arbeid. Een dergelijke massage zal vaak kort, snel en stimulerend van aard zijn. Let echter wel: een massagebeurt voorafgaand aan een wedstrijd is geen vervanging voor een warming-up!

Na afloop van een wedstrijd of training (post-actief) zal een massage erop gericht zijn om de effecten van die activiteit te neutraliseren: afvoeren van afvalstoffen, verminderen van spierpijn etcetera. Een post-actieve massage is daarom veel rustiger van aard. De sportmassage wordt uitgevoerd met producten van Chemodol en vindt plaats op de ontblote huid.

Welke effecten heeft een sportmassage op het lichaam?

  • verbeterde doorbloeding van de huid en de spieren, en daardoor verbeterde functie.
  • verbeterde toe- en afvoer van diverse weefselvloeistoffen.
  • verhoogde doorlaatbaarheid van vaatwanden (betere opname/afgiftecapaciteit).
  • algemene invloed op het welbevinden, geestelijke ontspanning a.g.v. de aanraking.

Wanneer kan een massage zinvol zijn?

  • voorafgaand aan wedstrijd of training: gericht op betere doorbloeding.
  • na afloop van een wedstrijd of training: gericht op afvoeren van afvalstoffen, bespoedigen van herstel, voorkomen of verminderen van spierpijn.
  • tussen wedstrijden of trainingssessies: gericht op stimuleren stofwisseling, voornamelijk rustgevend en ontspannend van karakter.
  • revalidatie na blessure: gericht op handhaven of verbeteren van de algemene conditie van het bewegingsapparaat.

In welke gevallen is massage niet zinvol of juist onverstandig?

  • in een toestand van grote uitputting of wanneer er sprake is van zeer heftige spierpijn. het lichaam zal dan nauwelijks reageren op de massageprikkels, of juist averechts.
  • bij koorts. immers is bij koorts de lichaamstemperatuur en de stofwisseling al verhoogd. deze wordt door massage verder worden gestimuleerd, waardoor de koorts verder kan stijgen.
  • in geval van tumoren, open wonden, onvolledig genezen botbreuken, besmettelijke huidaandoeningen, ontstekingen, infectieziekten, trombose of vaatontstekingen.

Wanneer u voor het eerst voor een sportmassage komt, wordt er eerst een korte anamnese en een inspectie afgenomen. De sportmasseur stelt een aantal vragen over uw eventuele blessure, de eerste hulp daarvan, de behandeling en het herstel. Bovendien worden er ook een aantal vragen gesteld over uw medische verleden en uw leefstijl. Bij de inspectie wordt er gekeken naar uw algehele lichaamshouding, links/rechts-verschillen, zwellingen, roodheid, littekens, vorm- en standveranderingen van uw lichaam, en verschillen in spieromvang. Dit kan van belang zijn voor het behandelplan of eventuele doorverwijzingen naar de fysiotherapeut.
De anamnese en inspectie zijn éénmalig en ook geheel kostenloos.

Klassieke massage

De klassieke massage is zoals de naam al aangeeft een van de oudste massagevormen.

Bij deze massage worden de diverse spiergroepen in het gehele lichaam behandeld.
Het doel is door middel van diverse handgrepen de doorbloeding van de spieren te verbeteren en zo de spieren soepel te maken en te houden.
Deze massage is ideaal voor mensen die last hebben van stijve spieren en voor mensen die veel lichamelijke inspanning moeten leveren of geleverd hebben.

Wanneer je een klassieke massage toepast op enkele speciale spiergroepen ( bijvoorbeeld de benen ) praat je over een deelmassage.
Ook de sportmassage kan je als een vorm van klassieke massage beschouwen.
Alleen werk je dan vaak met warmtegevende en/of een verkoelende creme/olie.
Bij een sportmassage is het primaire doel van de massage het opwarmen c.q. soepel houden van de spieren.

Klassieke massage vindt plaats op de ontblote huid. Klassieke massage wordt uitgevoerd met een basis olie van CHI aangevuld met verschillende essentiële oliën zoals laurier, lavendel, rozemarijn etc.

content image

Ontspanningsmassage

Door helende, ontspannende massage merkt men soms pas hoe pijnlijk of gespannen het lichaam kan aanvoelen. Klachten die veel voorkomen zijn: nek/schouder/(lage) rugpijn, stress, vermoeidheid, weinig energie, niet lekker in je vel zitten, vaagheid, en angsten.

Deze klachten kunnen vaak signalen zijn van overbelasting van je geest of lichaam. Veel van deze spanningen worden veroorzaakt doordat we gevoelens onderdrukken of er niet bij stilstaan.
Ook preventief kan een aangename ontspannigsmassage zelfs klachten voorkomen, omdat tijdig aandacht wordt besteed aan je lichaam, geest en energieveld.

Door het lichaam te masseren en je energieveld aandacht te geven, geeft de masseur, maar ook de client zijn/haar lichaam, zijn/haar innerlijk, en zijn/haar gevoelens aandacht.  

Ontspanningsmassage vindt plaats op de ontblote huid. Ontspanningsmassage wordt uitgevoerd met een basis olie van chi aangevuld met verschillende essentiële oliën zoals laurier, lavendel, rozemarijn etc eveneens van Chi. Ontspanningsmassage vindt plaats op de onblote huid.

Bandageren/tapen

Bandageren, tapen en blessurepreventie

De gemiddelde tijdsduur van bandageren/tapen is 20 minuten.

Een bandage is een elastische kleefpleister met een hyoallergene kleeflaag. bandages zijn sterk van materiaal en elastisch zowel in lengte als in breedte.
Een tape is een (witte) niet-elastische, klevend, scheurbaar verband op linnenbasis.
Het doel van een tape of bandage kan zijn preventief, therapeutisch of als nazorg

preventief: je weet dat de belasting bij het sporten zo hoog zal zijn, dat er een verhoogd risico is om geblesseerd te raken
therapeutisch: je herkent wat (vroeg)symptomen van overbelasting. een "herinneringstape" zal je herinneren aan een beplaade beweging
nazorg: je bent "genezen" na een blessure, maar de belasting van het gewricht of de spier is verminderd.

Het is de bedoeling dat de tape niet voor langere tijd (langer dan 1 a 2 dagen) op de huid wordt gebruikt, omdat er dan irritaties of huidbeschadigingen kunnen ontstaan. Wanneer de tape na een paar uur al jeukt of irriteert, dan moet het er meteen af gehaald worden.

Een tape of bandage wordt aangebracht ter ondersteuning van een gewrichtsband of spier. De volgende gewrichten kunnen worden behandeld:

  • enkel
  • knie
  • elleboog
  • pols
  • vingers
  • duim

De volgende spier(groep)en kunnen worden behandeld:

  • kuit
  • voorkant bovenbeen (quadriceps)
  • achterkant bovenbeen (hamstrings)
  • zijkant bovenbeen (adductoren)
  • voorkant bovenarm (biceps)
  • achterkant bovenarm (triceps)

Blessurepreventie

Voor wie blessurepreventie?

Voor iedereen die aan sport doet en daardoor een verhoogd risico heeft moet de blessurepreventie gericht zijn. Bepaalde sporten kunnen meer risico's met zich mee brengen dan andere. De intensiteit en het niveau waarop deze sport wordt bedreven alsmede risico's uit de omgeving (exogene factoren) kunnen een verhoogd risico met zich brengen . Ook kunnen de risicofactoren bij het individu zelf liggen, waarbij endogene factoren een belangrijke rol spelen. Bij de begeleiding moeten deze factoren op hun waarde worden geschat, waarbij de belangrijkste oorzaken en het ontstaansmechanisme van bepaalde blessures de meeste aandacht moeten krijgen.

Sportgerichte preventie
De tak van sport kan een belangrijke factor zijn bij het ontstaan van blessures. Vooral bij de contactsporten zien we veel blessures door exogeen inwerkende krachten. Een feit is wel, dat de sporters die in een goede conditie zijn, veelal traumata kunnen voorkomen. Echte ongelukken zijn moeilijk te voorkomen en liggen ook in de aard van sommige sporten die gepaard gaan met fysiek geweld, waarbij contact onvermijdelijk is. Hier liggen de preventieve mogelijkheden in het beschermingsmateriaal, in aangepaste kleding en schoeisel. Bij explosieve sporten worden veel spier-peesblessures waargenomen. Vooral de zorg voor de uitgebalanceerde training en een goede conditie is dan belangrijk. Zo zijn ook de specifieke bewegingspatronen in bepaalde sporten belangrijk. Het is niet voor niets, dat veel spier-peesblessures worden genoemd naar de tak van sport, die wordt beoefend. 

Hoe blessurepreventie te bereiken?
Bij blessurepreventie is het belangrijk de risico's te bestrijden. Deze risico's kunnen gelegen zijn in endogene en exogene factoren. Een belangrijke zaak hierbij is de belasting aan te passen aan de belastbaarheid.
In de sport bestaat een functionele samenhang tussen belasting en herstel. Elke masseur krijgt dit op zijn opleiding. 
De belastingsprikkels (trainingen) worden vaak meerdere keren per week toegediend. Er is wel contróle op herstel, doch in de praktijk komt dat neer op controle van de hartslag. In het verleden werd vooral de nadruk gelegd op de risico's voor hart- en vaataandoeningen.
Een belangrijke risicofactor hierbij is het te weinig bewegen. De belemmerende factoren voor het bedrijven van sport liggen ook primair in het bewegingsapparaat. Controle op het herstel van dat bewegingsapparaat geschiedt niet of nauwelijks.
Als er controle plaatsvindt dan gebeurt dit bij een klacht of bij een keuring om te kijken naar de geschiktheid voor een bepaalde tak van sport. Om een goede blessurepreventie te verkrijgen zou een signalering van onvoldoende herstel in de praktijk moeten plaatsvinden.
Het bewegingsapparaat is te onderscheiden in een passief en een actief gedeelte. Het passieve wordt gevormd door de botten en de gewrichten met het kapsel, de ligamenten en de andere structuren, die een onderdeel van het gewricht kunnen vormen (menisci-bursae). Het actieve gedeelte is het spierstelsel. Voor 40% bestaat de mens uit spierweefsel. De spieren zullen zich bij allerlei situaties aanpassen, zowel bij stoornissen als bij trainingsprocessen. Deze aanpassing wordt via allerlei stuurmechanismen geregeld. Een goede spierfunctie is afhankelijk van: een goede innervatie, goede doorbloeding en goede propriocepsis. Stoornissen in een van deze processen geven zeer snel een grote disfunctie van de spieren. Bewegingspatronen zijn zorgvuldig op elkaar afgestemde bewegingen. Pijn, overmatig gebruik, vermoeidheid, beïnvloeden de normale bewegingspatronen in grote mate, waardoor er makkelijk stress op de weke delen komt. daardoor ontstaan weer abnormale bewegingspatronen en zo raakt de sportman in een vicieuze cirkel. Veelal worden dan geneesmiddelen voorgeschreven om de pijn te verminderen, terwijl de oorzaak zelf onbehandeld blijft.
Door goede functieproeven van spieren, het goed observeren van de bewegingspatronen en het voelen van de tonusveranderingen in de spieren, met name in een vroeg stadium, kan problematiek voor later voorkomen worden. De masseur heeft een groot aantal mogelijkheden om een vroeg stadium de dreigende problematiek te ontdekken en om directe maatregelen te nemen. Daarvoor is een gedegen kennis nodig van het spierweefsel, de spieren en van de normale bewegingspatronen.

Kinesiotaping (Medical Taping Concept / MTC)

In de massagepraktijk is gestart met het Medical Taping Concept (MTC). Bij MTC worden er diverse elastische tapesoorten gebruikt die de spieren in hun functie kunnen ondersteunen, zonder daarbij de beweging te beperken. Door aangedane spieren op deze manier te behandelen, wordt het lichaamseigen herstel proces geactiveerd. De gebruikte CureTape komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid. Er wordt dan ook gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid, waardoor de tape een soort ‘liftende werking’ heeft op de opperhuid. Er ontstaat zo meer ruimte in het gebied van de subcutis, waar allerlei receptoren, bloed- en lymfevaatjes liggen. Door nu gebruik te maken van verschillende tape technieken, kunnen diverse effecten bereikt worden.  

In het Medical Taping Concept maakt de elasticiteit van CureTape het mogelijk dat weefsels worden ondersteund in hun functie, terwijl de bewegingsvrijheid behouden blijft. De nadelen van conventioneel immobiliseren worden zo voorkomen. Het fysiologisch bewegen wordt ondersteund, waardoor het lichaamseigen herstelproces wordt geactiveerd. Anders gezegd, CureTape ondersteunt precies dat, wat het lichaam onder optimale omstandigheden zelf zou doen.

Samenvattend kunnen de effecten van MTC als volgt ingedeeld worden:

  1. spierfunctie verbeteren door tonusregulatie
  2. belemmeringen in bloedcirculatie en lymfeafvoer opheffen
  3. pijndemping
  4. ondersteunen gewrichtsfunctie, door:
    • stimuleren van proprioceptie
    • correcties van de bewegingsrichting
    • vergroten van de stabiliteit
  5. neuro-reflectoire beïnvloeding

Het toepassingengebied mag breed genoemd worden. Nabehandeling van blessures, reduceren van ontstekingen of vochtophopingen (oedeem, maar ook haematomen), houdingscorrecties, behandeling van klachten door overbelasting (zoals RSI, tennis- of golfelleboog). Ook neuro-reflectoire beïnvloeding, bijvoorbeeld bij hoofdpijn, behoort tot de mogelijkheden, evenals profylactisch tapen.